De pier van Scheveningen blijkt het toneel geweest te zijn van een hoogfrequent radarexperiment, zo is te lezen op de site van het Maritume Research Institute Netherlands (MARIN). Het volledige artikel tref je hier.Wat surfers allang wisten (en ik nu ook): wacht op de zevende golf na de vorige beste golf. Dit blijkt ook handig te zijn bij bewegingskritische operaties op zee. Enfin, men tracht dus een Frequency Modulated Continuous Wave en niet draaiend radarsysteem te gebruiken bij het bepalen van de relatieve stilteperiode van de golftreinen. Helaas staat in het artikel niet welke frequentieband is gebruikt. Wel blijkt opnieuw dat de praktijk weerbarstiger is dan de theorie. De ruisvloer, interferentie van andere radarsystemen, schaduwwerking van golven in de dalen daarachter en naar mate de afstand toeneemt een snel afnemend radarsignaal en dito reflectie. Kortom hoogfrequent techniek blijft boeien (om er maar weer eens een nautische term in te gooien).
Toch handig zo’n (zee)pier ook voor HF-experimenten.